Blogi

Digimarkkinointi – onnistumisen askeleet

Onnistunut digimarkkinointi on monella toimialalla avain yrityksen kasvuun ja menestykseen. Monen asian on oltava kunnossa, jotta olisit mukana siinä yritysjoukossa, jotka digitaalisilla aalloilla surffaileva potentiaalinen asiakas kokee harkitsemisen arvoisiksi vaihtoehdoiksi.

Digimarkkinointi – onnistumisen askeleet

Onnistunut digimarkkinointi on monella toimialalla avain yrityksen kasvuun ja menestykseen. Monen asian on oltava kunnossa, jotta olisit mukana siinä yritysjoukossa, jotka digitaalisilla aalloilla surffaileva potentiaalinen asiakas kokee harkitsemisen arvoisiksi vaihtoehdoiksi. Asiakkailla on valinnanvaraa paljon ja eri toimijoiden vertaileminen verkossa on äärimmäisen helppoa. Aivan yhtä helppoa on pudottaa vaihtoehtoja matkan varrella, mutta sinä haluat olla kisassa mukana loppuun asti, eikö vain?

Tässä blogitekstissä haluan antaa sinulle vinkkejä siitä, miten pärjäät digimarkkinoinnin eri vaiheissa ja selviydyt kunnialla maaliin. Digimarkkinointi on kestävyyslaji, jossa kaikki eivät aina saa kirkkainta mitalia. Kun olet päässyt maaliviivan yli, käännä katseesi seuraavaan kisaan ja pyri nousemaan taas pari pykälää korkeammalle. Pikavoittoja ei tässä lajissa kannata tavoitella.

1. Valmistautuminen – hyvä digimarkkinointi lähtee aina liikkeelle kunnollisesta valmistautumisesta

Aivan ensimmäisenä sinun tulee määritellä digimarkkinoinnin tavoite. Mitä haluat saavuttaa tai saada? Minkälaista vaikutusta odotat liiketoiminnan näkökulmasta? Tavoitteena voi olla vaikkapa myynnin kasvattaminen, verkkosivujen kävijämäärän lisääminen, uusien asiakkaiden löytäminen tai yrityksen tunnettuuden parantaminen. Jotta voit myöhemmin arvioida tavoitteen toteutumista, älä unohda tarkentaa tavoitetta mitattavissa olevilla määreillä. Kuinka paljon? Montako? Minkä verran? Selkeät ja yksinkertaiset tavoitteet parantavat onnistumisen mahdollisuuksia, kun taas ympäripyöreät ja epämääräiset tavoitteet unohtuvat, eivätkä motivoi toimimaan.

Toinen askel valmistautumisessa on kohderyhmän täsmentäminen. Mieti, minkälaiset asiakkaat ovat tavoittelemisen arvoisia. Analysoi nykyisiä asiakkaita ja pohdi, minkälaisille asiakasryhmille tuotteesi tai palvelusi tuottavat eniten hyötyä. Yritä ajatella myös laatikon ulkopuolelta, jotta näkökulmasi ei olisi liian suppea. Ehkä ne kaikista ilmiselvimmät asiakkaat löytävät yrityksesi ilman isoja markkinointipanostuksiakin, mutta uudet asiakasryhmät vaativat hieman enemmän houkuttelua. Tee lopuksi päätös siitä, keitä lähdet houkuttelemaan digitaalisen markkinoinnin keinoin.

Kolmas tärkeä valmistautumistoimenpide on hyvät, myös mobiilissa toimivat verkkosivut. Ne ovat digitaalisen markkinointisi tärkein näyttämö. Markkinointitoimenpiteillä houkutellaan potentiaalisia asiakkaita yrityksesi verkkosivuille tai verkkokauppaan. Tilanteesta riippuen kävijä voi esimerkiksi haluta tutustua yritykseen, etsiä lisätietoa, hakea inspiraatiota, kaivata ohjeita, tarvita yhteystietoja tai haluta tehdä ostoksen. Jos verkkosivut eivät vastaa sivukävijän tarpeisiin, eikä sieltä löydy sitä, mitä hän tuli hakemaan, kävijä poistuu. Pettyneen nettisivukävijän saaminen takaisin on haastavaa, usein jopa mahdotonta. Käytä siis riittävästi aikaa verkkosivujen kehittämiseen ja niiden ylläpitämiseen.

 Digimarkkinointi – vaiheet 1, 2 ja 3

2. Digimarkkinoinnin suunnittelu – kun perusteet ovat kunnossa, pääset eteenpäin noudattamalla näitä ohjeita

Digimarkkinointia voi tehdä monissa eri kanavissa, lukuisilla eri työkaluilla ja teknologioilla. Sosiaalinen media, Google-mainonta, markkinoinnin automaatio ja niin edelleen. Vaihtoehtoja on valtavasti ja olisi hauskaa kokeilla kaikkea. Valitse kanavat ja teknologiat sen perusteella, mikä on tavoitteesi ja kohderyhmäsi. Peilaa siis tilannetta valmistautumisvaiheessa tekemiisi ratkaisuihin. Tuloksia on huomattavasti helpompi saada ja mitata, jos keskityt toimimaan muutamassa kanavassa huolella, kuin jos puuhastelet pikkuisen kaikkialla.

Potentiaaliset asiakkaasi etenevät kohti ostopäätöstä niin sanottua ostopolkua pitkin. Polku alkaa siitä, kun asiakas ensi kertaa kiinnostuu yrityksestäsi. Polun loppupäässä asiakas tekee ostoksen. Jokainen polku on erilainen, mutta ostopolun vaiheiden tunnistaminen auttaa ymmärtämään asiakkuuden syntyprosessia. Yksinkertaisin tapa on jakaa ostopolku neljään eri vaiheeseen:

  1. Tavoita asiakas ja herätä huomio.
  2. Ole kiinnostava ja aktiivinen.
  3. Vakuuta asiakas toimimaan.
  4. Sitouta ja innosta.

Olet varmasti kuullut sanottavan, että markkinoijan tulee tarjota monipuolisia sisältöjä. Miksi? Eikö se riitä, että kerrot, minkälaisia tuotteita tai palveluita tarjoat ja mitä ne maksavat? Ei riitä. Monipuolisten sisältöjen tarve johtuu periaatteessa kahdesta asiasta:

  1. Jokaisessa ostopolun vaiheessa asiakasta kiinnostaa erilainen sisältö. Jos olet juuri tavoittanut uuden potentiaalisen asiakkaan, hinnasto ja tuoteluettelo eivät ole toimivaa sisältöä. Voit hyödyntää niitä siinä vaiheessa, kun asiakas on lähellä ostopäätöksen tekemistä.
  2. Ihmiset ovat erilaisia. Toisia kiinnostaa enemmän tiukat faktat ja toiset taas syttyvät vaikka tarinoista. Erilaisten ihmisten ostopäätökset perustuvat eri asioihin. Joidenkin vaakakupissa tunteella on enemmän painoarvoa, kuin järkisyillä – ja päinvastoin.

Tee siis monipuolisia sisältöjä, jotta tavoitat kohderyhmäsi paremmin.

Digimarkkinoinnin suunnitelma kannattaa kirjata ylös ja aikatauluttaa toimenpiteiden toteutus valituissa kanavissa. Apuna voit käyttää vaikka markkinoinnin vuosikelloa.

3. Digimarkkinoinnin toteutus käytännössä

Hienoa, nyt olet päässyt jo pitkälle! Digimarkkinointi ei ole vaikeaa, kun ensin suunnittelee, mitä tekee ja sitten tekee sen, mitä on suunnitellut. Tässäpä se sudenkuoppa onkin! Muista, että toteutukseen pitää varata aikaa. Älä anna hyvän suunnitelman ja siihen käytetyn ajan mennä hukkaan. Olet määritellyt tavoitteesi ja nähnyt jo paljon vaivaa, joten varaa aikaa myös toteutukselle, jotta voit saavuttaa päämääräsi.

Pidä kiinni suunnitelmastasi, kun lähdet tekemään käytännön toteutusta. Älä rönsyile, vaan etene kurinalaisesti asia kerrallaan. Tee sisältöjä valmiiksi jo ennakkoon, jotta kiire ei pilaa markkinoinnin toimeenpanoa. Muista kuitenkin, että oma liiketoimintasi on etusijalla. Mieti, mitä ehdit ja osaat tehdä itse ja käytä tarvittaessa ammattilaisen palveluita.

Ensimmäinen kisa on käyty ja olet maalissa. Pitkäjänteinen työ on tuottanut ensimmäiset tulokset. Digitaalisen markkinoinnin onnistuminen vaatii jatkuvaa huolenpitoa ja toimenpiteiden optimointia. Kun olet toiminut suunnitelmasi mukaan, tutki tuloksia. Pääsitkö tavoitteeseesi? Montako uutta asiakasta sait? Vilkastuiko nettisivujesi liikenne? Kasvoiko myynti? Miten kilpailijasi ovat onnistuneet?

Sen jälkeen, kun olet analysoinut tulokset, tee muutoksia: säädä suunnitelmaa, ideoi lisää sisältöjä ja tee tarvittavat korjaukset toteutukseen. Joskus tarvitaan rohkeita kokeiluja ja isoja suunnanmuutoksia. Toisinaan riittää pienemmät parannukset ja kevyt hienosäätö. Valmistaudu seuraavaan erään, jotta pysyt kisassa mukana.

Digimogulin erikoisosaamista on digitaalinen markkinointi. Asiantuntijoillamme on vahvaa osaamista muun muassa verkkosivujen toteutuksista, sisällöntuotannosta ja markkinoinnin teknologioiden sekä myynnin kehittämisen parista. Tutustu referensseihin ja ota rohkeasti yhteyttä, kun tarvitset osaavaa kumppania digimarkkinoinnin vaiheisiin.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä