Blogi

Kotisivut yritykselle – ota nämä asiat huomioon ennen uudistusta

Kotisivut yritykselle uudistetaan tasaisin väliajoin, tyypillisesti noin 2–5 vuoden välein. Joissakin tilanteissa pienempi ”kasvojen kohotus” riittää, mutta toisinaan on tarvetta perusteelliselle muutostyölle. Yleensä samat kysymykset toistuvat verkkosivuprojektista toiseen.

Kotisivut yritykselle – ota nämä asiat huomioon ennen uudistusta

Tämä blogikirjoitus käy läpi ja pohdiskelee vastauksia tyypillisimpiin kysymyksiin, joita tulee vastaan, kun suunnitelmissa on uudistaa kotisivut yritykselle. Kirjoituksen tarkoituksena on tarjota informaatiota pääasiassa keskikokoisten ja isojen yrityksien verkkosivu-uudistuksiin, mutta postauksesta löytyy hyvää infoa myös pienemmän yrityksen kotisivu-uudistusta varten.

Lähtökohtaisesti yrityksen koolla ei ole edes niin suurta väliä, vaan isompi painoarvo tulee antaa sille, kuinka merkittävässä roolissa kotisivut ovat liiketoiminnallisesti. Pienellä yrityksellä 100 % sen myynnistä voi tulla verkkosivujen kautta ja isolla yrityksellä sivusto voi toimia pelkkinä yhteystietoina verkossa.

Postauksen tarkoituksena ei ole tarjota vastausta tai neuvoja tee se itse -ratkaisuihin eikä siihen, miten kotisivut saadaan uudistettua lähes ilmaiseksi. Tässä ei myöskään käsitellä sitä, minkälainen on laadukas ja toimiva verkkosivu. Siitä voit halutessasi lukea täältä.

Yleisimmät syyt, miksi kotisivut uudistetaan

Olette hankkimassa uudet kotisivut yrityksellenne – hienoa! Tämä on tilanne, joka on jossain vaiheessa ajankohtainen kaikilla yrityksillä ja siihen ajaudutaan erilaisista syistä ja lähtökohdista. Yksi tyypillisimmistä kimmokkeista uudistukselle on se, että nykyinen sivusto ei toimi halutulla tavalla. Tämä voi tietysti tarkoittaa montaa eri asiaa, mutta käydään seuraavaksi tyypillisimmät syyt läpi.

1. Kotisivut ovat vanhanaikaiset, eivätkä ne toimi oikein mobiililaitteissa

Viimeisestä uudistuksesta on kulunut useita vuosia ja vanha web-teknologia ei skaalaudu oikein mobiiliin:

  • on selvää, että jos sivusto ei toimi mobiilissa, se tuo mukanaan myös valtavan joukon muita haasteita.
  • yksi on muun muassa se, että päätyessään mobiilissa toimimattomalle sivulle tyypillinen käyttäjä poistuu sivuilta välittömästi.

Koska digitaalisen markkinoinnin ja ajanmukaisten verkkosivujen tarve on tullut selväksi vasta viime vuosina, Suomessakin on vielä useita verkkosivuja, jotka eivät toimi oikein mobiililaitteissa.

2. Kotisivut eivät tue yrityksen toimintaa halutulla tavalla

Sivusto ei tue yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla ja sen kautta ei tule yhteydenottoja, liidejä tai myyntiä.

  • Verkkosivujen rakenteen vuoksi tärkeä informaatio on vaikea löytää
  • Sivujen sisältö on luotu yrityksen näkökulmasta, ei potentiaalisen asiakkaan ja se ei puhuttele kohderyhmää
  • Tuote- ja palvelusivut eivät anna oikeaa kuvaa yrityksen tuotteista tai palveluista
  • Keskimääräinen vierailija poistuu sivuilta nopeasti

3. Brändiuudistus

Yrityksen palvelukokonaisuus on muuttunut vuosien aikana, muun muassa kasvusta, yritysostoista tai strategiamuutoksista johtuen.

Yrityksen logo ja värimaailma on ilmeeltään vanhanaikainen, eikä se istu nykyiseen digitalisoituneeseen maailmaan:

  • vanha brändi (koko yritysilme) on luotu siihen aikaan, kun internet ja digitaalinen markkinointi ei ole ollut nykypäivän tasoa ja printillä on ollut paljon isompi merkitys.

Se, mistä syystä kotisivut on päätetty uudistaa, vaikuttaa myös isosti tulevan sivustouudistuksen laajuuteen ja kokonaishintaan.

Kotisivut yritykselle – let’s Google it (mistä yleensä lähdetään liikkeelle?)

Oli uudistuksen syy mikä tahansa, tyypillisesti ensimmäinen haaste – eli mistä kotisivut yritykselle hankitaan – tulee vastaan hyvin nopeasti. Miksi? Koska tämä aihepiiri on hyvin harvalla yrityksellä omaa ydinosaamista, jolloin osaaminen on etsittävä yrityksen ulkopuolelta. Normaalissa tilanteessa uudistuksesta vastaava henkilö tai työryhmä siirtyy ensimmäisenä Googleen, jonka jälkeen hakukenttään kirjoitetaan ”kotisivut yritykselle”, ”hyvät verkkosivut” tai ”mainostoimisto + oma paikkakunta”. Toinen yleinen vaihtoehto on se, että otetaan yhteyttä siihen tahoon, joka vastasi edellisten sivujen toteutuksesta. Kolmantena menetelmänä postataan LinkedIn:iin ja pyydetään apuja omalta verkostolta.

Mistä kotisivut yritykselle hankitaan? Kolme tapaa löytää sopiva yhteistyökumppani.

Mikään näistä lähestymisistä ei ole missään nimessä virheellinen, mutta tarjoavatko ne lähtökohdiltaan parhaan mahdollisen lopputuloksen? Ehkä, mutta todennäköisesti eivät ja mahdollisuus ylimääräiseen työhön ja ajanhukkaamiseen nousee isosti. Käydään seuraavaksi läpi miksi:

Vaihtoehto nro 1. Googlaus: ”kotisivut yritykselle”

Googlaaminen on ensiluokkainen ja erittäin toimiva tapa etsiä informaatiota. Tässä vaiheessa on kuitenkin hyvä muistuttaa, että jopa Suomen kokoisessa maassa isoimmilla paikkakunnilla on kymmenittäin erilaisia vaihtoehtoja kotisivujen toimittajiksi. On digitoimistoa, mainostoimistoa, teknologiataloa, konsulttia ja freelanceria. Sivustoja tehdään Drupalilla, WordPressillä, Weeblyllä tai jollain muulla lukuisista julkaisujärjestelmistä. Sivusto voidaan rakentaa hyödyntäen avointa tai suljettua lähdekoodia ja sitä voidaan ylläpitää SaaS-, MaaS- tai PaaS-palvelumallilla.

Suurin ongelma tässä vaiheessa on kuitenkin se, että suurimmalla osalla ei ole pienintäkään aavistusta yllä olevien teknologioiden, toimintamallien tai hinnoittelun eroista. Iso osa tunnistaa erityisesti WordPressin ja on mahdollisesti sitä joskus käyttänytkin (tehdäänhän sen avulla ylivoimaisesti suurin osa kaikista nykyisin julki menevistä sivustoista). Tässä vaiheessa hyvällä myyntimiehellä on kuitenkin mahdollisuus perustella, miksi sivusto pitää uudistaa teknologialla X ja noudattamalla toimintamallia Y, jonka jälkeen projektin loppuhinta on 100 000 €, vaikka se todellisuudessa olisi saatu toteutettua kymmenesosalla tuosta hinnasta.

Huom! Tässä on tarkoituksella käytetty karkeaa esimerkkiä ja kärjistämistä, erityisesti hinnoittelun osalta. Pointti on kuitenkin selvä, älä luota sokeasti Googlen tarjoamiin vaihtoehtoihin, sillä hakutulosten ensimmäisten vaihtoehtojen lisäksi on olemassa myös muita mahdollisia toimittajia. Mutta mistä sitten kannattaa lähteä liikkeelle, kun on tarkoitus hankkia kotisivut yritykselle? Palataan siihen tämän kappaleen lopussa.

Vaihtoehto nro 2. Pyydetään tarjous siltä taholta, joka on uudistanut nykyiset verkkosivut

Tässä vaihtoehdossa ei ole missään nimessä mitään vikaa ja nykyinen yhteistyökumppani voi olla oivallinen ratkaisu myös jatkoa ajatellen. Tätä vaihtoehtoa harkitessa on kuitenkin hyvä käydä läpi se perimmäinen syy, miksi sivustoa ollaan uudistamassa ja onko nykyinen kumppani varmasti paras ratkaisu tulevia vaatimuksia silmällä pitäen.

Paras tapa edetä onkin tarpeiden purkaminen paperille, ajatuskarttaan tai mihin tahansa muotoon, jossa ne ovat selkeästi koko projektitiimin silmien edessä. Jos tätä prosessia halutaan jalostaa vielä pidemmälle, kannattaa tarpeiden pohjalta kirjata vielä oikea esiselvitys ja vaatimusmäärittely tuleville sivuille. Näitä dokumentteja voidaan hyödyntää myös siinä vaiheessa, mikäli päätetään, että tarjous uusista sivuista halutaan muiltakin toimijoilta kuin nykyiseltä yhteistyökumppanilta.

Kun uusilla sivuilla tarvittavista toiminnallisuuksista ja ylläpitotarpeesta ollaan selvillä, niitä on helppo peilata toimintaan nykyisen yhteistyökumppanin kanssa.

Vaihtoehto nro 3. ”Hei verkosto, yrityksemme tarvitsee uudet verkkosivut”

Jos Googlen kautta etsiessä vaihtoehtoja tulee useita, tämä se varsinaisen huutokilpailun käynnistääkin. Tämäkin tilanne on lähtökohdiltaan erinomainen, sillä mikä sen parempi tapa vertailla toimijoita, kuin ihmisten oikeat kokemukset. Tällä kertaa ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että toisen yrityksen tarpeet eivät 100 %:n varmasti ole samat mitä sinulla. Pahimmassa tapauksessa teillä on täysin erilaiset lähtökohdat ja se yritys, joka on toteuttanut tuttusi sivuston täydellisesti, ei välttämättä osaa auttaa teidän tapauksessanne.

Toinen selkeä haaste kohdassa kolme on se, että LinkedInin kautta tavoittaa nykyisin oikeasti ISON yleisön. Postausta tehdessäsi ajattelit varmasti, että saat muutaman kommentin tutuiltasi, mutta todellisuudessa kommentteja ja suositteluja tulee kymmenittäin. Koitapa siinä sitten valita viidenkymmenen täysin erilaisen toimijan joukosta sitä juuri sinulle parasta vaihtoehtoa.

No mikä näistä kolmesta vaihtoehdosta on sitten paras vaihtoehto? Vastaus löytyy postauksen yhteenvedosta ja mikäli olet kärsimätön, pääset siihen käsiksi tästä. Ennen loppuun siirtymistä suosittelen kuitenkin lukemaan tulevatkin kappaleet, sillä niistä löytyy pohdinnanarvoista asiaa kotisivujen uudistusta suunnitteleville yrityksille.

Mikä on uusien kotisivujen tarkoitus?

Verkkosivut on ”pakko olla olemassa”

Onko uudelle sivustolle määritetty liiketoiminnallista tavoitetta tai jotain muuta keskeistä päämäärää? Onko sivuston tarkoituksena olla esite, käyntikortti tai yhteystiedot verkossa? Jos verkkosivut aiotaan uudistaa vain siitä syystä, että se on niin sanotusti ”pakko tehdä”, siinä tapauksessa projektiin ei todennäköisesti kannata uhrata kymmeniä tuhansia euroja tai satoja tunteja. Pysähdy kuitenkin hetkeksi miettimään sivustoasi ja yrityksesi tarjontaa potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta. Älä keskity pelkästään hienoon ulkokuoreen, vaan mieti sen sijaan minkälaista informaatiota kaipaisit itse, kun olet ostamassa tuotetta tai palvelua?

Jos pystyt tarjoamaan potentiaaliselle asiakkaallesi sen asiointikokemuksen, jota itse kaipaat oman verkkoasiointisi yhteydessä, tulet olemaan ihmeissäsi siitä, minkälainen positiivinen vaikutus sillä voi liiketoimintaasi olla. Toimivan kokonaisuuden toteutuksessa tarvitaan kuitenkin osaava yhteistyökumppani, joten ei ole aivan sama, keneen asian tiimoilta otat yhteyttä.

Huomioi myös, että asiakkaille tarjottavaan informaatioon ja sisältöön liittyy vahvasti palvelupolku, joka ohjaa asiakkaasi askel askeleelta lähemmäs toteutunutta ostosta. Palvelupolun suunnittelussa kannattaa hyödyntää web-suunnittelun ammattilaista sekä joissain tapauksissa jopa sellaista yhteistyökumppania, joka tutkii vanhan sivustosi dataa ja löytää sen kautta selkeimmät pullonkaulat ja kehitysmahdollisuudet.

Palvelupolku kannattaa suunnitella hyvin, kun hankkii kotisivut yritykselle

Myynnin lisääminen ja liidien generointi

Yllä mainittu ”verkkosivut ovat pakollinen paha”-ajattelu on vähenemään päin, mutta tietyiltä toimialoilta näitä tapauksia silti löytyy. Paljon tyypillisempi syy on kuitenkin se, että uusilla sivuilla halutaan edistää yrityksen liiketoiminnallista tulosta sekä tarjota myynnille lisää liidejä. Tässä tapauksessa vaaditaan jo paljon perusteellisempaa analyysiä nykyisen sivuston toiminnasta ja yleensä yritysjohdollakin löytyy enemmän kiinnostusta sekä informaatiota aiheen pariin.

Tässä vaiheessa tavallinen haaste liittyykin enemmän kykyyn analysoida olemassa olevaa informaatiota. Tilanne on se, että sivuston kautta tulee tälläkin hetkellä liidejä, mutta miten liideiksi muuttunut liikenne on sivustolle päätynyt? Ja mitä polkua pitkin on lopulta päädytty ottamaan yhteyttä? Näihin kysymyksiin vastaamalla saadaan lopulta vastaus myös siihen, miten liidejä on mahdollista saada entistä enemmän.

Kun uusien kotisivujen taustalla on tämän tyylinen ajatusmalli, yhteistyökumppanin valinta täytyy tehdä entistä tarkemmin. Nyt ei enää riitä, että yhteistyökumppani pystyy tarjoamaan huippuluokan web-koodausta. Koodauksen lisäksi täytyy myös ymmärtää verkosta saatavilla olevaa dataa sekä pystyä hyödyntämään sitä erilaisten digitaalisten markkinointikanavien yhteydessä.

Myynnillisen, dataa hyödyntävän, ajattelumallin tuominen ensiluokkaisen web-suunnittelun yhteyteen onkin tyypillisesti vaikein löydettävissä oleva yhdistelmä. Tässä vaiheessa myös tarjolla olevien palveluiden hinnat poikkeavat suuresti toisistaan.

Verkkokauppa

Toisinaan verkkosivujen tarkoituksena on ihan puhdas myynti, eli verkkokauppa. Tässä tapauksessa erityisesti saatavilla oleva data sekä ostopolku pelaavat kaikkein merkittävintä roolia käytössä olevaa markkinointiteknologiaa väheksymättä. Verkkokaupat ovat kuitenkin kokonaan oma aihealueensa, joten jätetään niiden käsittely tässä vaiheessa tähän.

Kotisivujen sisältö

Kun kotisivujen tarkoitus on suurin piirtein selvillä, seuraavana on vuorossa sisällöllinen jumppatuokio. Kun uusitaan kotisivut yritykselle, ensimmäinen ja oleellisin kysymys on, että riittääkö yrityksen vanhojen verkkosivujen sisältö? Lähes aina vastaus on ei, mutta kieltävään vastaukseen voi löytyä useita syitä:

  • sisältö on epäselvää
  • sisältöä on liian vähän
  • sisältöä on liian paljon
  • sisältö ei ole hakukoneoptimoitua
  • sisältö on pelkkää tekstiä
  • tms.

Oli tilanne sitten jokin yllä mainituista tai kokonaan jotain muuta, sivuston sisällöt on hyvä käydä uudistuksen yhteydessä huolellisesti läpi. Kun sisällön tarkempi tilanne on määritetty, pitää päättää, kuka nykyisen sisällön karsii, optimoi, jäsentelee, tyylittelee tai kirjoittaa kokonaan uusiksi.

Hyvä sisältö on korvaamattoman arvokasta ja se tulisi aina kirjoittaa omien potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta. Toisin sanoen: verkkosivujen tulee vastata niihin kysymyksiin, joita asiakkaasi kysyvät itseltään, kun he etsivät ratkaisua ongelmaansa.

Kenelle kotisivut tehdään?

Viimeisimpiä, mutta ei suinkaan vähäisimpiä asioita kotisivujen uudistuksessa on se, että ne palvelevat kaikkia kohderyhmiä tasapuolisesti. Onneksi enää harvoin törmää siihen ajatukseen, että tehdään kotisivut yritykselle itselleen. Vaikka ei sitäkään näkökulmaa pidä kokonaan unohtaa. Muista siis heti sivustouudistuksen alkuvaiheessa ottaa huomioon ainakin seuraavien kohderyhmien rooli sekä mahdollisesti erilaiset palvelupolut:

  • olemassa olevat asiakkaat
  • uudet asiakkaat (prospektit)
  • työnhakijat (rekry)
  • työntekijät
  • media

Olemassa olevat asiakkaat

Olemassa oleva asiakaskunta on kaikille yrityksille erittäin tärkeä. Monelle yritykselle tämä kohderyhmä tuo leijonaosan liikevaihdosta ja on varmasti sanomattakin selvää, että heidät pitää silloin pystyä huomioimaan ja pitämään tyytyväisinä vähintäänkin tyydyttävästi. Toisaalta, vaikka tuotteesi tai palvelusi olisi kertaluontoinen, ostoksen tehneillä asiakkailla voi silti olla positiivinen vaikutus tekemääsi tulokseen. Annathan heille siis helpon mahdollisuuden jakaa positiivisia uutisia yrityksestäsi muun muassa sosiaalisessa mediassa (arvostelut, jako-painikkeet, yms.)?

Joskus tuotteiden ja palveluiden kanssa tulee myös ongelmia, joten niistä täytyy pystyä reklamoimaan mahdollisimman mutkattomasti ja yksinkertaisesti. Tätä varten tarvitset vähintäänkin helposti löytyvän ja toimivan reklamaatiolomakkeen.

Uudet asiakkaat

Uusille potentiaalisille asiakkaille tarjottava informaatio on hieman toisenlaista, kuin olemassa oleville asiakkaille (vaikkakin olemassa oleva asiakas saattaa olla myös potentiaalinen tuleva asiakas, riippuen tarjottavista tuote- ja palvelukokonaisuuksista).

Joka tapauksessa potentiaaliset asiakkaat käsittävät sen kohderyhmän, jotka ovat jossain vaiheessa hankkimassa tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Oletetaan, että tämän kohderyhmän jäsen on nyt päätynyt vierailemaan sivustollesi joko markkinointitoimenpiteidesi tai jonkin muun asian, kuten ystävän suosituksen johdosta.

Nykyään on enemmän kuin todennäköistä, että ennen ostopäätöksen tekemistä ihmiset tekevät itsenäistä vertailua mahdollisten tarjoajien välillä ja valitsevat lopulta sen vaihtoehdon, joka tarjoaa heille kokonaisuutena parhaan mahdollisen asiointikokemuksen. Hinta on aina ollut ja tulee myös tulevaisuudessa olemaan merkittävä tekijä. Se ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, sillä ihmiset arvostavat enemmän ja enemmän sitä, minkälaista informaatiota heille tarjotaan ostopolun aikana. Laadukas, asiakaslähtöinen informaatio ja selkeä etenemismalli tai ostopolku ovatkin ensiarvoisen tärkeitä tekijöitä uusien asiakkaiden hankinnassa.

Verkkosivuilta löytyvä asiakkaiden mahdollisia ongelmia ja tarpeita peilaava informaatio sekä selkeä ostopolku ovatkin suoraan verrattavissa kivijalkaliikkeen henkilökohtaiseen asiakaspalveluun. Tilanne on yksinkertaisesti se, että moni on valmis ja halukas maksamaan kovemman hinnan, mikäli he saavat yksilöllistä ja hyvää palvelua.

Työnhakijat

Monella alalla ei taistella pelkästään asiakkaista, vaan kovaa kilpailua käydään myös työntekijöiden suhteen. Tämä kannattaa ottaa ehdottomasti huomioon myös kotisivujen suunnittelussa, sillä lähes 100 % ihmisistä vierailee sen yrityksen sivuilla, mihin he ovat hakemassa töihin.

Olennaista onkin, että verkkosivuilla tuodaan esille selkeät edut kilpailijoihin nähden. Tämä voi tapahtua muun muassa työnantajamielikuvavideolla tai työntekijöiden kokemuksista kertovalla videolla. Myös muut edut ja innovatiiviset asiat kannattaa tuoda mahdollisimman monipuolisesti esille.

Toinen tärkeä osio työnhakijoille on äärimmäisen toimiva palveluputki. Työnkuva, yrityksen tiedot, työntekijän vaatimukset ja muu oleellinen informaatio täytyy tuoda selkeästi esille, jonka jälkeen potentiaalinen työnhakija ohjataan työhakemuksen pariin. Työhakemuksen integroiminen mahdollisiin ulkopuolisiin järjestelmiin tulisi myös ottaa huomioon.

Olemassa olevat työntekijät

Palveluiden digitalisoitumisen myötä yhä useammalla työpaikalla sähköisiä palveluita käytetään enemmän ja enemmän osana jokapäiväistä tekemistä. Pienissä yrityksissä oikeiden yhteystietojen löytäminen, toimiminen sairastuessa tai lomien merkkaaminen hoituvat varmasti helposti suorassa kommunikaatiossa esimiehen kanssa. Isommilla organisaatioilla tilanne on kuitenkin se, että henkilökunta on monesti jakautunut ympäri Suomea tai vielä isommilla organisaatioilla ympäri maailman. Kotisivuja uudistaessa onkin hyvä miettiä, että kannattaako samassa yhteydessä muuttaa myös yrityksen sisäisen viestinnän kulttuuria.

Intranet, extranet ja muut sähköiset portaalit ovat olleet arkipäivää jo useiden vuosien ajan. Hyvin useassa organisaatiossa kaikkia näitä varten onkin otettu käyttöön jokin oma sovellus. Nykyinen web-teknologia on kuitenkin kehittynyt jo niin pitkälle, että erityisesti isompien organisaatioiden kannattaa miettiä, halutaanko pelkästään kotisivut vai kannattaisiko samaan yhteyteen ja samalla teknologialla rakentaa hieman laajempi kokonaisuus.

Media

Mikäli yritys tuottaa aktiivisesti mediaa kiinnostavaa sisältöä, tulisi tätä tarkoitusta varten löytyä myös kokonaan oma aihealueensa. Pörssiyrityksille tämä on arkipäivää, sillä vastaava osio täytyy olla olemassa sujuvaa media- ja sidosryhmäviestintää varten.

Median alle on myös helppo lisätä informaatiota yrityksen somekanavista, uutiskirjeistä sekä muu mahdollinen ladattava materiaali.

Kotisivujen ylläpito

Hyvien sivujen lähtökohta on se, että verkkosivut ovat aina ajan tasalla. Tämä ei tarkoita pelkästään sisältöä, vaan enemmänkin tietoturvaan liittyviä asioita. Esimerkiksi WordPress, jonka päällä pyörii 35 % kaikista maailman verkkosivuista, vaatii jatkuvaa huolenpitoa siitä, että tarvittavat tietoturva- ja lisäosapäivitykset ovat ajan tasalla. Tämän lisäksi varmuuskopiot täytyy ottaa aktiivisesti. Mielellään aina, kun sivustoa on päivitetty.

Kotisivut yritykselle voi toteuttaa esimerkiksi WordPressillä

Mikäli sivustoa ei päivitetä aktiivisesti (erityisesti tietoturvan osalta), riski sivustomurroista ja muun ilkivallan osalta kasvaa merkittävästi. Pahimmassa tapauksessa joku kaappaa sivustosi ja menetät sen johdosta sekä rahaa että kallisarvoista aikaa, joka kuluu asian hoitamiseen.

Tämä ei ole todellakaan pelottelua, sillä vastaavia tilanteita tapahtuu jatkuvasti. Ironisinta tilanteessa on se, että näistä asioista huolehtiminen osaavan yhteistyökumppanin avulla on suhteellisen edullista, yleensä noin 20–30 € kuukaudessa.

Kun siis kotisivut yritykselle on toteutettu, pitää sekä niiden sisältöä että teknologiaa päivittää. Kannattaakin miettiä tarkasti, haluaako vastuun päivittämisestä ottaa itse? Ehtiikö sitä tekemään itse? Vai kannattaisiko tämä ulkoistaa osaavalle kumppanille suhteellisen edullisesti.

Kotisivut yritykselle: Yhteenveto

Oli kyseessä sitten pieni-, keskikokoinen tai iso kotisivu-uudistus, oleellisinta on, että siihen on valmistauduttu mahdollisimman hyvin ja yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet edellä.

Pienet kotisivu-uudistukset

Pienissä sivustouudistuksissa on täysin turvallista valita yksi pienemmistä paikallisista toimijoista. Tee Google-hakuja, kysele verkostoltasi vinkkejä hyvistä toimijoista tai ota yhteyttä vanhaan tuttavaan.

Ennen yhteistyökumppanin valintaa, käy uudistustoiveesi ja -tarpeesi tarkasti läpi ja kirjoita ne ylös. Seuraavaksi: käy mahdollisten kotisivutarjoajien referenssejä sekä hinnoittelua läpi ja valitse muutama toimija, joka miellyttää sinua eniten. Ota yhteyttä useampaan toimijaan ja pyydä heiltä ratkaisua tarpeidesi ja tavoitteidesi pohjalta.

Kun valitset kotisivujesi toimittajan saamiesi tarjousten perusteella, älä kiinnitä huomiota pelkkään hintaan. Halpa hinta ei ole tae hyvästä lopputuloksesta, kuten ei myöskään kallis hinta. Olennaisinta on, että potentiaalinen yhteistyökumppanisi ymmärtää tarpeesi ja tavoitteesi ja tarjoaa sinulle niiden pohjalta sopivan ratkaisun.

Keskikokoiset sivustouudistukset

Keskikokoiset sivustouudistukset ovat (oletettavasti) liiketoiminnallisesti huomattavan merkittävässä roolissa ja ne vaativat jo paljon tarkempaa suunnittelua. Usein lähtötilanne on se, että sivustoa on kehitetty jo pidemmän aikaa, mutta teknologia on vain yksinkertaisesti vanhentunutta, eikä se palvele yritystä enää parhaalla mahdollisella tavalla.

Vanhalla sivustolla on paljon sisältöä, liikennettä on merkittävä määrä ja sivusto tuottaa tasaiseen tahtiin yhteydenottoja sekä myyntiä. Nykyisten sivujen toimintaa ei ole kuitenkaan tarkemmin analysoitu, joten niiden toiminnasta ja toimivuudesta ei olla täysin perillä. Tässä vaiheessa kannatta tehdä tarkka analyysi nykyisten verkkosivujen toimivuudesta.

Muistilista nykyisten verkkosivujen analysointiin
  • Mitkä ovat nykyisen sivuston suosituimmat sisällöt?
  • Mille sivuille vierailijat laskeutuvat?
  • Miten keskimääräinen vierailija navigoi sivustolla?
  • Mitä kanavia pitkin vierailijat sivuille tulevat?
  • Mikä kanava tuottaa panostuksiin nähden parhaan tuloksen?
  • Onko sivustolla täysin turhia sivuja, joissa ei vierailla?
  • Miltä sivuilta suurin osa kävijöistä poistuu?
  • Miten sivujen poistumisprosentit eroavat toisistaan?

Perusperiaatteet toimivan verkkopalvelukokonaisuuden kannalta (sivusto, sivustolle liikennettä tuovat digitaaliset kanavat, teknologia) on helppo ymmärtää ja niiden pohjalta on hyvä tehdä alustava kehityssuunnitelma. Harvemmalla keskikokoisella toimijalla kuitenkaan löytyy sellaista henkilöstöä, joka olisi enemmänkin perillä digitaalisesta markkinoinnista ja siihen liittyvistä teknologioista.

Jos verkkosivut tai verkkopalvelut ovat olennainen osa liiketoimintaa, monen keskikokoisen toimijan kannattaa harkita ulkopuolisen apurin hyödyntämistä. Erityisesti uusien kotisivujen vaatimusmäärittely ja esiselvitys ovat sellaisia asioita, joissa ulkopuolinen sparraaja voi olla isoksi avuksi. Ulkopuolinen asiantuntija voi myös hyvinkin olla eri taho – kuin se, joka uudet kotisivut yritykselle loppujen lopuksi toimittaa.

Isot verkkosivu-uudistukset

Mikäli verkkosivut ovat liiketoiminnallisesti erittäin merkittävässä roolissa, kannattaa uudistukseen tuoda jo hyvissä ajoin mukaan ulkopuolista apua. Projekti voidaan jakaa myös pienempiin osiin, kuten suunnitteluun, esiselvitykseen, teknologiakartoitukseen, kilpailutukseen ja projektinjohtoon.

Oleellista on myös se, että uudistuksen osa-alueet voidaan alusta lähtien jakaa useamman tahon välille, mikäli budjetti vain antaa myöten.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä