Blogi

Markkinoinnin automaation käyttöönotto – vältä nämä mokat

Harkitsetko markkinoinnin automaation käyttöönottoa tai oletko juuri hankkinut automaatiojärjestelmän? Vai oletko kenties jo käyttänyt järjestelmää jonkin aikaa, mutta tuloksia ei tunnu syntyvän?

Markkinoinnin automaation käyttöönotto – vältä nämä mokat

Olipa tilanteesi mikä tahansa yllämainituista, on hienoa, että olet kiinnostunut markkinointisi kehittämisestä ja myyntisi kasvattamisesta. Olet nyt oikealla tiellä, kun olet lähtenyt hakemaan tietoa parhaista toimintatavoista markkinoinnin automaation pyörittämisessä. Tämän markkinoinnin automaation -blogisarjan viidennen osan tarkoituksena on ottaa esille muutamia yleisiä virheitä, joiden vuoksi markkinoinnin automaation käyttöönotto epäonnistuu, jotta sinä voisit toimia toisin ja onnistua.

Yleisiä virheitä markkinoinnin automaation käyttöönotossa

Markkinoinnin automaatio ei enää ole mikään trendikäs muotivillitys, vaan on tullut jäädäkseen monen markkinoijan työkalupakkiin. Se ei kuitenkaan ole mikään ihmekone, joka itsekseen tuottaa kuumia liidejä myyntiorganisaation klousattavaksi. Virheet markkinoinnin automaation käyttöönotossa tekevät pian käytännön työstä raskasta, järjestelmästä tulee painava lasti ja kohta ollaankin valmiita luopumaan koko masiinasta. Ennen kuin otat markkinoinnin automaation käyttöön, käy läpi ainakin nämä yleiset mokat ja yritä itse jättää ne tekemättä.

1. Tavoitteita ei ole

Ensimmäinen iso virhe on se, että tavoitteita ei ole määritelty. Jos ei tiedetä, mitä halutaan saavuttaa tai minkälaisiin tuloksiin pyritään, on mahdotonta tehdä tehokkaita toimenpiteitä. Silloin tulee helposti sohittua joka suuntaan ja kokeiltua päämäärättömästi sitä sun tätä tai sitten ei osata tarttua oikeastaan mihinkään. Tekeminen saadaan oikeille raiteille ja käytännön työ helpottuu, kun pysähdytään ensin miettimään tavoitteita. Keskusteluun kannattaa ottaa mukaan yrityksen väkeä laajasti, jotta kaikki näkökulmat voidaan ottaa huomioon. Erityisen tärkeää on yritysjohdon, myyntiosaston ja markkinointiosaston yhteispeli.

Tavoitelähtöinen tekeminen on johdonmukaista ja tuloksiin tähtäävää. Yleensä markkinoinnin automatisoinnilla pyritään loppujen lopuksi myynnin kasvattamiseen. Se on yksistään melkoisen laaja tavoite, joten sitä kannattaa pilkkoa osiin. Pienempiä osatavoitteita matkan varrella voi olla esimerkiksi kontaktilistan kasvattaminen, nettisivukävijöiden tunnistaminen, nukkuvien asiakkaiden aktivointi tai vaikka tiedon kerääminen.

2. Markkinoinnin automaatio on irrallinen järjestelmä

Yrityksillä on tänä päivänä monenlaisia järjestelmiä käytössään. On CRM- eli asiakkuuksien hallintaohjelmisto, verkkosivut ja verkkokauppajärjestelmä, ollaan aktiivisia sosiaalisessa mediassa, käytetään analytiikkatyökaluja somen ja nettisivujen taustalla, on ehkä laaja toiminnanohjausjärjestelmä ja niin edelleen. Markkinoinnin automaatiojärjestelmä pitää ehdottomasti integroida alusta asti toimimaan yhdessä yrityksen muiden järjestelmien kanssa. Jos markkinoinnin automaatio jää irralliseksi yrityksen muista järjestelmistä, se ei voi hyödyntää muiden järjestelmien keräämää dataa, eikä sen keräämää dataa voi hyödyntää muualla.

Jotkut markkinoinnin automaatiojärjestelmät ovat toiminnallisuuksiltaan hyvin kehittyneitä, jolloin ne voivat korvata useita jo käytössä olevia järjestelmiä. Monissa järjestelmissä on esimerkiksi sisäänrakennettu CRM-järjestelmä. Osa on taas ominaisuuksiltaan suppeampia, mutta ne ovat nykyään helposti integroitavissa muihin järjestelmiin.

3. Aikaa ja muita resursseja ei ole riittävästi

Markkinoinnin automaatiojärjestelmiä myydään usein sillä perusteella, että se säästää aikaa ja tehostaa toimintaa. Tämä on totta sitten, kun järjestelmä saadaan pyörimään niin sanotusti täydellä teholla. Silloin valmiiksi määritellyt toimintoketjut kuljettavat potentiaalisia asiakkaita automaattisesti ostopolulla eteenpäin kohti kaupan toteutumista.

Mutta alkuvaiheeseen on todella varattava riittävästi aikaa ja henkilöresursseja! Mikäli markkinoinnin automaatio on täysin uusi asia, on opeteltava uutta terminologiaa ja uusia ajattelutapoja. Lisäksi uudenlainen ajattelutapa on vietävä läpi koko organisaatiossa. Uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii aina perehtymistä ja opettelua, vaikka useimmat niistä ovatkin varsin helppokäyttöisiä. Käytännössä esimerkiksi sähköpostiviestimallien, automaattisten toimintoketjujen luominen ja niiden testaaminen vievät yllättävän paljon aikaa. Sitten, kun ensimmäiset automaatioketjut on saatu toimimaan, niitä voi hyödyntää mallipohjina uusien automaatioiden luomisessa, jolloin tekeminen nopeutuu.

4. Ei malteta odottaa

Kuten jo aiemmin tuli todetuksi, markkinoinnin automaatio ei ole ihmekone. Tuloksia pitää malttaa odottaa – harvoin niitä yhdessä yössä syntyy. Jokainen yritys tietenkin tuntee itse parhaiten liiketoimintansa aikajänteen, mutta yleensä haluttuihin tavoitteisiin pääseminen vie aikaa. Pitkäjänteisellä tekemisellä homma etenee tasaisen varmasti, askel kerrallaan. Aika monella alalla esimerkiksi potentiaalisten asiakkaiden matka ensimmäiseen ostotapahtumaan on suhteellisen pitkä. Kannattaakin muistaa, että mitä pidempi on asiakkaan ostopolku, sitä enemmän markkinoinnin automatisoinnista on hyötyä.

Yhteenveto

Toivottavasti ajatuksesi markkinoinnin automaatiosta ja sen menestyksekkäästä käyttöönotosta ovat saaneet nyt uutta värinää. Tässä vielä yhteenvetona onnistuminen edellytykset:

  • mieti ensin tärkeimmät tavoitteet
  • integroi järjestelmä ja uusi ajattelutapa yrityksen muuhun toimintaan
  • käytä perehtymiseen ja suunnitteluun tarpeeksi resursseja ja aikaa
  • anna toimenpiteiden rauhassa muuttua tuloksiksi

Mikäli omat resurssit eivät riitä, Digimogulin asiantunteva tiimi on mielellään tukenasi. Autamme sinua säästämään aikaa, pitämään yhteyttä asiakkaisiin ja kasvattamaan myyntiä markkinoinnin automaation avulla. Olemme virallinen ActiveCampaign-partneri. Ota yhteyttä!

Lue koko markkinoinnin automaatio -blogisarja

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä