Blogi

Mikä on HubSpot – hyödyt ja kustannukset?

Mitattavuudellaan ja tuloksellisuudellaan vakuuttava HubSpot on markkinoiden johtava automaatiojärjestelmä. Mitkä sen todelliset hyödyt ovat käyttäjilleen ja kuinka mittava investointi se organisaatiolle on? Muun muassa näihin kysymyksiin pureudumme tässä artikkelissa.

Mikä on HubSpot – hyödyt ja kustannukset?

HubSpot on markkinoinninautomaatiojärjestelmä, joka on erityisen tunnettu tehokkuudestaan ja käyttäjäystävällisyydestään. Se tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille modernit työkalut myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen, ja erityisesti näiden yhteen nivoutumiseen. HubSpotin ehdoton etu on se, että kaikki tarvittava tieto ja työkalut on löydettävissä samasta paikasta. Tämä säästää niin aikaa kuin rahaakin, kun ei ole tarvetta ylläpitää useita eri ohjelmistoja samanaikaisesti.

Moderni HubSpot CRM-järjestelmä on integroitavissa mihin tahansa verkkosivustoalustaan, kuten WordPressiin, jolloin verkkosivustolta saadaan siirtymään kävijätiedot ja kaikki erilaiset lomakkeet suoraan HubSpottiin. Samalla HubSpot pystyy luomaan automaattisesti esimerkiksi uusia konktateja ja yrityksiä integraation avulla. Tämä säästää yrityksen käyttäjiltä selvästi aikaa, kun manuaalinen työ jää vähemmälle. Lisäksi HubSpot Insights Database pystyy hakemaan yrityksien perustiedot suoraan HubSpottiin.

Järjestelmä koostuu erilaisista osioista ja lisensseistä, joista kukin toimija pystyy valitsemaan omiin tarpeisiinsa sopivimman kokonaisuuden. Markkinoinninautomaation usein pelätään olevan suuri investointi, mutta todellisuudessa erityisesti pienet yritykset pääsevät hyvinkin kohtuullisella panostuksella hyvään alkuun. Osaa HubSpotin ominaisuuksista pääsee hyödyntämään jopa ilmaiseksi, joten järjestelmä on ehdottomasti ainakin tutustumisen arvoinen.

CRM ja myyntityökalut

CRM eli asiakkuudenhallintajärjestelmä on nykyaikaiselle organisaatiolle elintärkeä työväline. Sen kautta pystytään hoitamaan ja ylläpitämään asiakassuhteita, asiakastietoja ja HubSpotin tapauksessa jopa seuraamaan asiakasviestintää. HubSpotin avulla kontakteja voidaan jaotella erilaisten segmenttien mukaan, mikä tekee esimerkiksi kohdennetusta viestinnästä todella helppoa.

HubSpot CRM:n tärkeimmät työkalut:

  • Kontaktien hallinta
  • Asiakasyritysten hallinta
  • Yrityksien ja kontaktien segmentointi sekä ryhmittely
  • Soittojen, sähköpostien ja tapaamisten merkintä
  • Tehtävien ja muistutusten merkintä asiakuuksiin liittyen
  • Sähköpostien seuranta (avaukset)

CRM:n lisäksi HubSpot tarjoaa runsaan määrän työkaluja myyntitiimille. Järjestelmän avulla potentiaalisten asiakkaiden kontaktoiminen oikeaan aikaan helpottuu ja kommunikaatiota pystytään automatisoimaan ajan säästämiseksi. Lisäksi myynnin läpinäkyvyys ja ennustettavuus kohentuu täsmätyökalujen avulla.

Tässä muutamia Sales Hubin työkaluja:

  • Myynnin seuranta mm. myyjittäin ja tiimeittäin
  • Avoimet tarjoukset, hävittyjen ja voitettujen diilien seuranta
  • Selkeä, räätälöity ja visuaalinen myyntiputki
  • Myyntitavoitteiden ennusteet
  • Sähköpostipohjat myyntityön automatisointiin
  • Kalenterin jako asiakkaalle ajanvarausta varten

Mitä kustantaa?

  • Sales Hub Starter: alkaen 41 € / kk
  • Sales Hub Professional: 414 € / kk

2. Markkinointityökalut

HubSpot auttaa yhtenäistämään ja automatisoimaan markkinointia, ja erityisesti inbound-markkinointiin se on loistava apuväline. Lisäksi markkinoinnin ja myynnin välinen yhteys tuodaan selkeästi datan avulla esille, mikä helpottaa kokonaiskuvan hallintaa ja hahmottamista huomattavasti. Mahdolliset pullonkaulat pystytään tunnistamaan nopeasti, ja toisaalta myös kauppoihin johtaneet markkinointitoimenpiteet ovat helposti todettavissa.

Erityisen paljon HubSpot saa kiitosta helppokäyttöisistä markkinointityökaluistaan, jotka ovat simppeleitä, mutta mukautuvia. Esimerkiksi uutiskirjeiden rakentaminen on mutkatonta, mutta muokkausmahdollisuuksia on moniin vastaaviin järjestelmiin todella paljon. Visuaaliset seikat ovat laajalti editoitavissa, joten kirjeestä saa aina oman brändin näköisen.

HubSpot Marketing tärkeimmät työkalut:

  • Sisällön tuottaminen (mm. some, laskeutumissivut, blogi, uutiskirjeet)
  • Chat/Chatbot
  • Markkinoinnin automaatio (mm. liidien nurturointi)
  • Digimarkkinoinnin kampanjat ja tulokset talteen
  • Sosiaalisen median julkaisujen hallinta
  • Datan analysointi

Mitä kustantaa?

  • Marketing Starter: alkaen 46 € / kk (sisältää 1 000 markkinointikontaktia)
  • Marketing Professional: alkaen 740 € /kk (sisältää 2 000 markkinointikontaktia)

3. Asiakaspalvelun työkalut

Service Hub tarjoaa mainion tavan pitää huolta organisaatiosi asiakassuhteista. Tikettijärjestelmän avulla pystytään seuraamaan asiakkaan ongelmanratkaisun etenemistä ja varmistamaan, että vastuualueet asian hoitamisesta ovat kaikille selvät. Palautetyökalu antaa myös tärkeää dataa siitä, missä olette onnistuneet ja mitä kohtia toiminnassanne voisitte vielä kehittää.

Service Hubin tärkeimmät työkalut:

  • Tikettijärjestelmä
  • Asiakaspalvelun chat
  • Asiakaspalvelun tukisisällöt (Knowledge Base)
  • Palautejärjestelmä
  • Tietokanta vastamaan asiakkaiden yleisimpiin ongelmiin

Mitä kustantaa?

  • Service Hub Starter: alkaen 41 € /kk
  • Service Hub Professional: 331 € /kk

Haluatko kuulla lisää HubSpotin mahdollisuuksista tai hyödyistä? Osallistu Digimogulin emoyhtiön, Myynninmaailman, ja BusinessOulun järjestämään kolmiosaiseen webinaarisarjaan.

Digimoguli on HubSpot Platinium -kumppani.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä