Blogi

Mitä uutta Googlen tulevaisuus tuo markkinoijalle?

Toukokuun puolivälissä järjestetty Googlen vuosittainen Marketing Live -tapahtuma toimi uusien Google Ads -tuotteiden ja ominaisuuksien näyttämönä.

Mitä uutta Googlen tulevaisuus tuo markkinoijalle?

Google toimii tietoa janoavien ihmisten ja tietoa tarjoavien tahojen ristitulessa. Molemmat näistä osapuolista odottavat Googlen pystyvän vastaamaan heidän alati kehittyviin tarpeisiinsa. Muutoksessa mukana pysyminen vaatiikin massiivista panostusta tuotekehitykseen.

Googlen uusissa innovaatioissa nousi selkeästi kolme seikkaa ylitse muiden. Moni uudistus mahdollistaa tai helpottaa visuaalisuuden lisäämistä mainoksiin. Toinen teema, joka tuli esiin monessa kohtaa, oli koneoppimisen hyödyntäminen ja sen kautta älykkäämmät työkalut. Kolmantena seikkana näyttäytyi monikanavaisuus, sillä moni uudistus on suunniteltu toimimaan monessa eri ympäristössä.

Suuri osa uudistuksista on nyt testivaiheessa ja tulossa laajemmin käyttöön tämän vuoden aikana, mutta osa on jo käytettävissä.

Google auttaa markkinoijaa

1. Be there

Google auttaa markkinoijaa olemaan paikalla juuri silloin, kun käyttäjä hakee markkinoijan tuotteisiin tai palveluihin liittyvää tietoa. Tähän “Be there” -tarpeeseen Google on innovoinut useita uusia työkaluja ja ominaisuuksia.

Discovery ads on monikanavaisesti toimiva mainoskampanjamuoto. Mainokset näkyvät YouTube-, Gmail- ja Google Discover -ympäristöissä ja sisältävät sekä kuvaa että tekstiä. Ne auttavat markkinoijaa olemaan siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat ja tarjoamaan sisältöä, joka juuri heitä kiinnostaa. Koneoppimista hyödyntämällä käyttäjille saadaan ajan kuluessa aina vain osuvampia mainoksia.

Gallery ads on mielenkiintoinen uusi, visuaalisuutta korostava mainosmuoto, joka tulee myöhemmin tänä vuonna kaikkien mainostajien saataville. Nämä ovat mobiililaitteissa näkyviä, interaktiivisia, karusellityyppisiä mainoksia. Käyttäjä voi selata mainoksen kuvia pyyhkäisemällä näyttöä ja klikata kiinnostuksen herättävää kuvaa päästäkseen mainostajan nettisivuille. Mainostaja erottuu joukosta visuaalisin keinoin.

App deep linking on uudistus, jolla mainostaja voi lisätä mainokseen linkin, joka vie käyttäjän suoraan appiin, mikäli se on asennettuna. Tämä on käyttäjänkin kannalta hyvä juttu, sillä appiin on esimerkiksi omat käyttäjätiedot ja tilaushistoria jo tallennettu, joten ollaan valmiina siinä ympäristössä, missä käyttäjän on helppo uusia tilauksia tehdä.

Smart bidding tarkoittaa koneoppimiseen perustuvia automaattisia hintatarjouksia. Tämän teeman sisällä Google julkisti useita pieniä muutoksia, joiden päämääränä on optimoida hintatarjouksia entistä paremmin markkinoijan tarpeiden mukaan.

Bumber machine on videomarkkinointia helpottava uudistus. Se on työkalu, jolla olemassa olevasta videomateriaalista (max 90 sekunnin mittainen) voi tehdä lyhyitä, kuuden sekunnin mittaisia Bumper-videoita. Työkalu hyödyntää koneoppimista, jotta se osaa poimia videosta relevanteimman sisällön.

Custom audiences on uudistus, joka helpottaa mainosten kohdistamista sellaisille kohderyhmille, jotka aiemman käyttäytymisen ja hakudatan perusteella olisivat otollisimpia ostamaan markkinoijan tuotteen tai palvelun.

2. Be useful

Google auttaa markkinoijaa olemaan käyttäjälle entistä hyödyllisempi ja saamaan sitä kautta käyttäjän aikomukset muutettua mainostajan toivomaksi toiminnaksi. “Be useful” -tarpeeseen Google on kehittänyt muutamia uusia työkaluja.

Google Shopping on kokonaisuus, joka helpottaa ostamista ja myymistä verkossa. Markkinoija voi tarjota ostettavaa tuotetta tai palvelua suoraan Googlen hakutuloksissa. Käyttäjä voi jatkossa ostaa etsimänsä tuotteen yksinkertaisesti Googlen kautta, menemättä lainkaan kyseistä tuotetta myyvän yrityksen kauppaan.

Local campaigns ottaa huomioon sen, että osa kuluttajista haluaa tänäkin päivänä mennä kivijalkakauppaan tutustumaan valikoimaan ja tekemään ostoksensa. Silti he tutkivat vaihtoehtoja ensin verkossa. Local campaign -tyyppiset mainokset näkyvät monikanavaisesti hakuverkostossa, display-verkostossa, Google Mapsissa ja YouTubessa ja tähtäävät kivijalkakaupan kävijämäärän lisäämiseen.

New travel experience palvelee matkailijoita keräämällä käyttäjän tarvitsemat tiedot samalle sivulle. Matkaa suunnittelevan käyttäjän on helpompi tutkia ja suunnitella matkoja sekä varata hotelleja, aktiviteetteja ja muuta matkaan liittyvää. Matkailualan yritys hyötyy sivustosta saamalla hyviä liidejä.

3. Be responsible

Samalla, kun Google julkisti pitkän rivin uusia työkaluja ja ominaisuuksia, muistutettiin myös siitä, että markkinoijan ei sovi unohtaa vastuuta. “Being responsible” on asia, jota tänä päivänä ei vain voi sivuuttaa. Chetna Bindra (Google Senior Product Manager) tiivisti vastuullisuuden merkityksen hyvin: “Kaikille avoin verkko säilytetään suojelemalla yksityisyyttä ja olemalla vastuullinen. Liiketoiminnan kasvattaminen edellyttää asiakkaiden luottamuksen ansaitsemista ja ylläpitämistä.”

Olemme virallinen Google Partner -yritys. Autamme mielellämme Google-mainonnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. Ota yhteyttä niin aloitetaan!

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä