Blogi

Myyvän tekstin 7 pointtia

Onnistunut teksti myy. Lue blogistamme miksi hyvin tuotettu tekstisisältö on tärkeää ja poimi talteen tärkeimmät pointit myyvän tekstin tekoon.

Myyvän tekstin 7 pointtia

Teksti myy

Onnistunut sisältö toimii kimmokkeena ostopäätösten tekemiseen ja tuotteet, palvelut tai asiantuntijuus käyvät kaupaksi. Jos kirjoittaminen on itselle vaikeaa tai siihen ei ole aikaa, hyvän tekstin tuottamisesta kannattaa maksaa asiantuntijalle.

Tekstisisällöllä on tänä päivänä ehkä enemmän merkitystä kuin koskaan aikaisemmin historiassa, varsinkin markkinoinnissa. Digitaalisia kanavia on runsaasti ja oikeastaan kaikki niistä tarvitsevat myös uskottavaa tekstisisältöä – jopa sellaiset kanavat, jotka on rakennettu vahvasti kuvan ympärille. Toimisiko kuvien jako Instagramissa niin mainiosti ilman hashtageja tai inspiroivaa tekstiä. Ja YouTubessakin julkaistu video kaipaa jonkinlaista kuvausta klipin sisällöstä nimenomaan tekstillä.

Jotta sanat kiinnostavat, on niiden erotuttava joukosta. Näin 2020-luvun lähestyessä informaatiotulva on valtava ja oikeastaan jokainen meistä joutuu valitsemaan sekä suodattamaan itselle mielekästä sisältöä. Lukijan huomiosta kilpailee samaan aikaan lukematon määrä viestijöitä, mutta kuinka saada hänen keskittymisensä vangittua juuri siihen omaan asiaan. Persoonallisuus puhuttelee.

Kirjoitusautomaattia ei ole

Monelle tuttua markkinointiin liittyvää terminologiaa ovat copywriting, sisältösuunnittelu, sisällöntuotanto tai sisältömarkkinointi. Jos asian haluaa pelkistää yhteen sanaan, kaikissa niissä on kysymys lopulta tekstin tekemisestä eli kirjoittamisesta. Ja hyvän tekstin tuottaminen vaatii ajattelua ja asioiden pohdintaa sekä tausta-aineistoon perehtymistä tiedon hankintaa unohtamatta.

Toisinaan markkinointitoimenpiteitä ja -materiaaleja suunniteltaessa huomaa, että työvaiheissa keskitytään oikeastaan kaikkeen muuhun, mutta itse tekstisisältö jää tohinassa pienempään valokeilaan. On myös caseja, jossa puhutaan kyllä sisällöstä, mutta sillä oikeastaan tarkoitetaankin kaikkea muuta kuin tekstiä. Se saattaa olla sivuseikka ja jotenkin sorrutaan ajatteluun, että kyllä se hoituu. Sitten huomataan, että eipä hoitunut ei.

Myyvä tekstisisältö ei kirjoita itse itseään, vaan sen tekemiseen täytyy perehtyä. Eli projektien alussa kannattaa heti sopia vastuunjaosta eri sisältöjen suhteen ja sopia myös, kuka tekee tekstin. Jos osaamista ei löydy yrityksen sisältä, sisällön tekemiseen ei yksinkertaisesti ole aikaa tai halutaan muuten vaan uutta näkökulmaa asiaan, kannattaa kumppaniksi valita tekstin tekemiseen, sisältösuunnitteluun ja -tuotantoon sekä copywritingiin erikoistunut ammattilainen.

Yksi vaihtoehto on sekin, että tekee itse pohjatekstin ja antaa asiantuntijan viilata sen loppuun. Yritys on (tai niin ainakin pitäisi olla) omien tuotteidensa ja palvelujensa asiantuntija, joten niiden faktat on hyvä kertoa tekstin tekijälle. Lopputuloksena on myyvää sisältöä, jossa faktojakaan ei ole unohdettu.

Olipa kyseessä sitten blogi, tiedote, Googlen hakusanamainos tai somekanavan sisältöpäivitys, ne kaikki tarvitsevat tekstiä. Ja mielellään sellaista, joka aktivoi myyntiä. Jos yrityksen tarkoituksena on kerätä myyntiliidejä esimerkiksi verkkosivuilla, niiden saamiseksi tarvitaan potentiaalisia asiakkaita houkutteleva teksti. Mikä saa hänet jättämään yhteystietonsa ja antamaan luvan lähestymiseen? Niitä voidaan hyödyntää vaikka markkinoinnin automaatiossa – siinäkin muuten tarvitaan tekstisisältöä. Jos taas yrityksellä on verkkokauppa, tuotteista on syytä olla sopivasti uskottavia ja ostamiseen tarpeen kautta kannustavia tuotetietoja.

Case: tekstistä verkkosivustolla

Esimerkiksi verkkosivuston uudistuksen yhteydessä eteneminen kannattaa useimmin aikatauluttaa niin, että sivuston rakenne ja tekstisisältö ovat valmiina ja tarkistettuna ennen käyttöliittymän suunnittelua sekä muita toimenpiteitä.

Kun puhutaan verkkosivuista, niiden käyttökokemukseen vaikuttaa olennaisesti se, kuinka suuri määrä tekstiä on ja miten se on sivuille jaoteltu. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että niin valikoiden nimet, yksittäisten sivujen nimet kuin toimintokehotteetkin tarvitsevat tekstisuunnittelua.

Myös hakukoneoptimointi vaatii siihen perehtynyttä tekstintekijää. Tiesithän, että verkkosivullasi majaileva tekstisisältö vaikuttaa osaltaan siihen, kuinka korkealla yrityksesi näkyy Googlen hakulistauksessa. Senpä vuoksi sisältö täytyy suunnitella niin, että se on mahdollisimman hakukoneystävällinen. Sivujen titlet ja metakuvaukset ovat vielä perusjuttuja. Laajoissa tapauksissa koko sivusto voidaan käydä huolellisesti läpi ja optimoida sen sisältö. Ostopäätöksen synnyttyä tarjoajien vertailu tapahtuu useimmiten juurikin Googlessa. Siksi on tärkeä, että yrityksesi löytyy sieltä.

Toimivien verkkosivujen sisältö on sopivan informatiivista ja myyvää. Verkkosivujen tekstillä on vaikutusta siihen, millaisena yrityksesi nähdään ja kuinka uskottavia tuotteesi, palvelusi ja asiantuntijuutesi ovat. On hyvä pitää mielessä, että erinomainen teksti verkkosivuillasi näkyy suurella todennäköisyydellä myös myynnissäsi. Verkkosivuston olemassaolon yksi syyhän on se, että se on yrityksesi tärkeimpiä 24/7 myyntikanavia.

Luitko muuten tämän kirjoituksen tähän asti? Jos luit, kiitos siitä. Siinä tapauksessa tulkitsen asian niin, että olen onnistunut tuottamaan sinua kiinnostavaa tekstisisältöä. Olen ikään kuin myynyt sinulle ajatuksiani. Merkityksellisellä kirjoittamisella on vaikutusta myynnin ja markkinoinnin kehittämisen kannalta digitaalisissa kanavissa.

Myyvän tekstin 7 pointtia tiivistettynä

1. Kohderyhmä
Mieti aina ensin, mikä on tekstisisällön kohderyhmä. Myyvä teksti puhuttelee kohderyhmää ja aiheuttaa myyntiä edistäviä toimenpiteitä. Jos kohderyhmiä on monta, suunnittele ja jaottele tekstisi eri kohderyhmille esimerkiksi verkkosivuille.

2. Pituus
Tekstin pituus on hyvä ottaa huomioon. Tässä kannattaa miettiä sen digitaalisen kanavan luonnetta, johon sisältöä aikoo sijoittaa. Somessa toimivat paremmin lyhyet ja tiiviit jutut, kun taas esimerkiksi blogissa voi syventyä asiaan tarkemmin. Tiedote taas on selkeällä kärjellä varustettu, uskottava julkaisu – siinä kerrotaan jotakin merkittävää. Messuosaston display-näytölle sopii hyvin imagollinen otsikko. Edellä vain muutama esimerkki.

3. Rakenne ja rytmi
Tekstin rakenteeseen ja rytmiin tulisi kiinnittää huomiota. Onko eteneminen selkeää ja johdonmukaista? Herättääkö se kiinnostuksen? Pidemmässä tekstissä kannattaa viilata etenkin kappalejakoa lukijan kiinnostuksen säilyttämiseksi. Hio otsikointia. Hyvin rakennettua ja rytmiltään toimivaa tekstiä on sujuva lukea.

4. Luettavuus
Millainen on tekstin lukukokemus? Liian puuduttava teksti karkottaa lukijan. Pitkät ja monimutkaiset lauseet hankaloittavat lukemista, samoin liian uuvuttavat kappaleet. Tekstin tulisi olla ajatuksia herättävää, kielellisesti rikasta ja kiinnostavaa. Tähtää mukavaan lukukokemukseen.

5. Uskottavuus
Kirjoittamisen fokus tulee olla siinä, että teksti vakuuttaa lukijan ja saa kääntymään yrityksen tuotteiden, palveluiden ja asiantuntijuuden puoleen. Teksti vaikuttaa siihen, kuinka uskottavana sinua ja toimintaasi pidetään.

6. Oikeinkirjoitus
Kirjoitus- ja kielioppivirheet jättävät vaikutelman huolimattomuudesta. Lisäksi ne laskevat uskottavuutta ja imagoa. Pahimmillaan paljon virheitä sisältävä teksti leimaa yrityksesi palvelutkin huonoiksi. Teksti kannattaa virheiden varalta tarkistaa huolella. Vinkki: luetuta tekstisi aina jollakin toisella.

7. Aina ei tarvitse tyrkyttää
Markkinoinnissa tekstin päämääränä on useimmiten lisätä myyntiä. Mieti, kuinka myyvää teksti on. Ostaisiko asiakkaasi sinulta jotakin tekstin perusteella? Muista, että jossakin markkinointikanavissa ja -menetelmissä teksti voi olla myös liian myyvää eli tyrkyttäminen ei ole in. Ostopäätökseen voi aktivoida hienovaraisemmin.

Tarvitseeko verkkosivustosi ammattimaista tekstisisältöä vai tehdäänkö jotakin muuta myyntiä aktivoivaa sisältöä digikanaviin? Meiltä onnistuu niin copywriting, sisältösuunnittelu, sisällöntuotanto kuin sisältömarkkinointi. Ota yhteyttä.

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä