Blogi

Sähköpostimarkkinointi – Millä keinoilla alkuun?

Sähköpostimarkkinointi on oikein käytettynä tehokas markkinointikanava, jonka avulla voidaan saada merkittäviä tuloksia. Käymme tässä artikkelissa läpi onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin perusteita.

Sähköpostimarkkinointi – Millä keinoilla alkuun?

Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen voi olla aluksi haastavaa ja kysymyksiä on monia – mitä työkaluja kannattaa käyttää ja mitä mittareita seurata? Millaisia sähköpostiviestejä kannattaa lähettää ja mistä saada sähköpostiosoitteita, mihin viestejä voi laittaa?

Miksi sähköpostimarkkinointi kannattaa?

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta ja parhaimmillaan erittäin toimivaa markkinointia. Maailmalla sähköposteja lähetetään miljardeja joka päivä ja luku tulee kasvamaan – sähköposti on siis hyvinkin käytetty kanava, josta tavoittaa paljon ihmisiä. On myöskin arvioitu, että jopa 99% ihmisistä katsoo sähköpostinsa päivittäin.

Sähköpostimarkkinointi sopii kaikenkokoisille yrityksille ja sitä voi tehdä niin B-to-C kuin B-to-B yritykset. Erilaisia työkaluja sähköpostimarkkinointiin löytyy paljon – jopa ilmaiseksi!

Useiden tutkimusten mukaan sähköpostimarkkinoinnin tuotto eli ROI on usein muita kanavia korkeampi. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan syventää asiakassuhdetta sekä luoda lisämyyntiä.

Miten aloittaa sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen tarvitaan työkalu, jonka kautta sähköposteja lähetetään. Työkaluja on monia erilaisia – jotkin sisältävät enemmän ominaisuuksia kuin toiset. Yksi suosituista työkaluista sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen on Mailchimp. Sen käyttö on jopa ilmaista tiettyyn sähköpostimäärään saakka. Ilmaisversiossa on vähemmän ominaisuuksia kuin maksullisessa. Mikäli haluat sähköpostimarkkinoinnin lisäksi muitakin markkinointiautomaation hyötyjä, hyviä vaihtoehtoja ovat mm. ActiveCampaign ja HubSpot.

Pelkkä työkalu sähköpostien lähettämiseen ei riitä – sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen vaatii suunnittelua ja aikaa. Sisältö on sähköpostimarkkinoinnin avain ja hyvän sisällön suunnittelu ja toteuttaminen vaatiikin resursseja. Sähköpostimarkkinointi tulisi sisällyttää markkinointisuunnitelmaan ja miettiä kuka markkinoinnin toteuttaa ja kuinka paljon aikaa ja rahaa siihen on käytettävissä?

Laadukas vastaanottajalista on yhtä tärkeää kuin sisältö. Sähköpostimarkkinointia ei voi lähettää kenelle tahansa – se on laitonta sekä epätehokasta. Markkinointiin yksityiselle kuluttajalle täytyy olla kuluttajan antama lupa. Uutiskirjelistalle rekisteröityneet ovat vastaanottavaisempia ja kiinnostuneempia tuotteestasi. Yrityspuolella markkinointisähköposteja voi laittaa, mikäli markkinoitava tuote tai palvelu liittyy vastaanottajan työtehtäviin tai vastuualueeseen. Myös olemassa oleville yritysasiakkaille voi lähettää sähköpostimarkkinointia. B2B puolella lupaa ei siis erikseen tarvita.

Mitä mittareita sähköpostimarkkinoinnissa kannattaa seurata?

Digitaalisen markkinoinnin parhaita ominaisuuksia on mitattavuus. Markkinointia kannattaa mitata, koska silloin nähdään, menevätkö resurssit oikeisiin paikkoihin ja miten kampanjat toimivat. Sähköpostimarkkinoinnissakin on monia mittareita, mutta mitä ne kertovat ja mitä mittareita kannattaa seurata? Tässä muutama esimerkki.

1. Sähköpostin avaukset

Kuinka paljon lähetettyä sähköpostia avataan? Sähköposteissa tulisi tavoitella noin 10–20 prosentin avausprosenttia. Mikäli vastaanottaja ei avaa sähköpostia, haluttu viesti ei tule koskaan kuuluville. Avausprosenttia ei kannata seurata heti sähköpostin lähettämisen jälkeen, vaan odottaa ainakin muutama tunti. Jos sähköpostin avausprosentti on vielä esimerkiksi päivän jälkeen pieni, kannattaa miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Miten olet kerännyt vastaanottajalistasi?
  • Ovatko viestin saajat kiinnostuneita tuotteestasi?
  • Ovatko viestin otsikko ja kuvaus osuvia?
  • Menikö viesti vastaanottajien roskapostiin?

2. CTR eli Click Trough Rate

Suomeksi klikkausprosentti. Klikkausprosentti näyttää, kuinka moni sähköpostin saajista klikkasi esimerkiksi hyperlinkkiä, call-to-actionia tai kuvaa. CTR näyttää kuinka sitoutuneita sähköpostiisi ollaan.

Hyvä CTR voi olla esimerkiksi 5–10 prosenttia. Tätä mittaria tarkastellessa tulee ottaa huomioon, että mihin sähköpostiviesti ohjaa ja mitä sillä halutaan tavoittaa. Joissakin tapauksissa klikkausprosenttia ei tarvitse koittaa parantaa. Mikäli kuitenkin haluat parantaa klikkausprosenttiasi, kannattaa varmistaa, että call-to-actionit ovat selkeitä.

3. Tilauksen lopettaneet (Unsubscribes)

Sähköpostimarkkinoinnissa kontaktien laatu korvaa määrän. Ei ole järkevää spämmätä sähköpostia henkilölle, joka ei ole kiinnostunut aiheesta ollenkaan. Tilauksen lopettaneita tulee varsinkin, mitä suurempi lista on ja mitä pienemmällä kynnyksellä sähköpostiosoite on annettu.

Tilauksen lopettaneissa 0,2–0,5 prosenttia on niin sanottu normaali. Mikäli tilaajia lähtee enemmän kuin tulee, kannattaa miettiä esimerkiksi tapaa millä sähköposteja kerätään ja viestien sisältöä.

Millaisia sähköpostiviestejä kannattaa tehdä?

Kuten aiemmin mainittu, sisältö on sähköpostimarkkinoinnissa tärkeää. Sisällön tulisi olla suunniteltua ja hyvin toteutettua. Houkuttelevat ja aktivoivat viestit saavat parhaita tuloksia.

Sähköpostiviestejä kannattaa personoida. Yleisimmin personoidusta sähköpostiviestistä tulee mieleen vastaanottajan puhutteleminen nimellä. Personointia voi tehdä kuitenkin muillakin tavoilla, kuten esimerkiksi ottamalla yhteyttä oikeaan aikaan, antamalla vinkkejä asiakkaan ostamien tuotteiden käyttöön ja syntymäpäivätarjouksilla.

Kaikki brändit ovat uniikkeja, ja siksi sähköpostimarkkinointikin on uniikkia jokaisella yrityksellä. Sinä tunnet parhaiten asiakkaasi ja mikä heihin toimii. Kannattaa myös toteuttaa testausta – saisiko samalla aiheella enemmän tuloksia muuttamalla otsikkoa tai call-to-actionia?

Sähköposteja luetaan yhä enemmän mobiililaitteilla. Siksi tuleekin varmistaa, että sähköpostit ovat mobiiliystävällisiä. Tämän testaus onnistuu yleensä helposti sähköpostimarkkinoinnin työkalulla uutiskirjettä tehdessä.

Kiinnostaako sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen, mutta et tiedä miten? Ota meihin yhteyttä, niin autamme sinua onnistumaan!

Lisää aiheesta

Ota yhteyttä