Blogi

Verkkokaupan markkinointi – sisältö on ratkaisevassa roolissa

Verkkokaupan markkinointi perustuu kolmeen kulmakiveen: löydy, vakuuta ja pidä. Potentiaalisten asiakkaiden on ensin löydettävä verkkokauppasi, sen jälkeen heidät on vakuutettava tekemään ostos ja lopuksi heidät on saatava palaamaan kauppaan takaisin. Tämän blogiartikkelin tarkoituksena on pohtia verkkokaupan sisältöjä markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.

Verkkokaupan markkinointi – sisältö on ratkaisevassa roolissa

Verkkokaupan sisältö palvelee markkinointia ja myyntiä

Oman nettikaupan perustaminen on tänä päivänä suhteellisen helppoa ja nopeaa, mutta verkkokaupan markkinointi on aivan oma lukunsa. Tämän blogiartikkelin tarkoituksena on pohtia verkkokaupan sisältöjä markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.

Jos verkkokauppa on uusi, on markkinoinnin painopiste voimakkaasti asiakashankinnassa. Vakiintuneemman verkkokaupan kohdalla on otettava huomioon myös nykyiset asiakkaat samalla, kun hankitaan uusia. Sisältömarkkinointi voidaan mainiosti valjastaa palvelemaan molempia tavoitteita. Jatka siis lukemista ja inspiroidu!

Verkkokaupan markkinoinnin tavoitteet

Kun verkkokauppa on rakennettu ja se on teknisesti toimiva, ollaan vasta niin sanotulla nollatasolla, kun mitataan verkkokaupan menestystä. Täydellisestikään toimiva verkkokauppa ei nimittäin menesty ilman maksavia asiakkaita. Verkkokaupan markkinointi tuo online-kauppaan vipinää ja karkeasti sen tavoitteet voidaankin jakaa kolmeen osa-alueeseen:

  1. Löydy. Potentiaalisten asiakkaiden pitää ensin löytää juuri sinun verkkokauppasi kymmenien, jopa satojen samantapaisten joukosta.
  2. Vakuuta. Verkkokaupan pitää vakuuttaa sinne saapunut kävijä siitä, että ostoksia kannattaa tehdä juuri sinun verkkokaupassasi.
  3. Pidä. Maksava asiakas on houkuteltava takaisin tekemään ostoksia yhä uudelleen.

Hakukone tuo uusia asiakkaita verkkokauppaan

Miten niitä uusia asiakkaita sitten saadaan ostoksille verkkokauppaan? Monelle verkkokaupalle ja muillekin verkkosivuille kaikista tärkein ja kustannustehokkain liikenteen lähde on hakukoneet ja erityisesti orgaaninen haku. On siis olennaista, että verkkokauppasi löytyy mahdollisimman hyvin hakukoneiden hakutulossivulta silloin, kun tuote- tai palveluvalikoimaasi liittyviä hakuja tehdään. Hakukonenäkyvyydestä kilpailee kuitenkin yksi jos toinenkin verkkokauppa, joten näkyvyyden eteen on tehtävä paljon töitä. Orgaanisten hakutulosten lisäksi verkkokauppaan voi houkutella kävijöitä myös hakusanamainonnalla ja shopping-mainoksilla.

Verkkokaupan markkinointi alkaa avainsanatutkimuksesta

Hakukoneoptimoinnin avulla verkkokauppa saadaan löytymään paremmin luonnollisissa eli orgaanisissa hakutuloksissa. Aivan kuten minkä tahansa verkkosivun hakukoneoptimoinnissa, aluksi on tehtävä avainsanatutkimus. Se tarkoittaa sitä, että selvitetään, mitä hakusanoja ja hakutermejä potentiaaliset asiakkaat käyttävät etsiessään kyseessä olevia tuotteita tai palveluita. Tämä vaihe on ratkaisevan tärkeä, kun tavoitellaan uusia asiakkaita. He eivät nimittäin etsi juuri sinun verkkokauppaasi, koska eivät ole siitä välttämättä koskaan kuulleetkaan, vaan he haluavat löytää ratkaisun omaan tarpeeseensa.

Avainsanatutkimusta tehdessä kannattaa muistaa, että asiakkaat ehkä käyttävät erilaista terminologiaa kuin alan ammattilaiset itse. Varsinkaan ostopolun alkuvaiheessa ihmisillä ei vielä ole tarkkaa tietoa siitä, mitä ovat itse asiassa etsimässä. Kun potentiaalinen asiakas alkaa pääsemään paremmin jyvälle omaan tarpeeseensa sopivasta tuote- ja palvelutarjonnasta, alkavat käytetyt hakutermitkin täsmentyä ja lopulta hakuja voidaan tehdä jopa täsmällisellä tuotenimellä, jolloin usein tarkoituksena onkin löytää verkkokauppa, josta tämä tuote löytyy edullisesti.

Kun avainsanatutkimus on tehty, on selvillä kattava listaus niistä hakusanoista ja -termeistä, joiden ympärille verkkokauppasivustoa ja sen sisältöjä aletaan optimoida. Osa hakusanoista keskittyy ostopolun alkupään hakuihin ja osa siihen vaiheeseen, kun ostopäätös on enää yhden klikkauksen päässä. Onnistunut verkkokaupan markkinointi saa verkkokauppasi löytymään ostopolun kaikissa vaiheissa ja silloin olet houkutteleva vaihtoehto mahdollisimman suurelle määrälle potentiaalisia asiakkaita.

Hakusanamainonta verkkokaupan markkinoinnissa

Hakulöydettävyyttä voidaan tukea, paikata ja parantaa hakusanamainonnalla eli ostamalla näkyvyyttä hakukoneen tulossivulta. Mainoksia näkyy esimerkiksi Googlen hakutulossivulla ennen orgaanisia hakutuloksia, sivun alalaidassa sekä sivun oikeassa reunassa. Mainostaja itse määrittelee, millä hakusanoilla ja hakutermeillä haluaa mainoksensa näkyvän ja avainsanatutkimuksesta on apua parhaiden termien valinnassa. Näkyvyydestä kilpaillaan sekä muiden mainostajien kanssa, jotka haluavat näkyvyyttä samoilla termeillä että orgaanisten hakutulosten kanssa. Jokaisesta mainoksen klikkauksesta pitää maksaa hakukoneoperaattorille, kun taas orgaanisten hakutulosten klikkaukset ovat maksuttomia.

Google on kehittänyt mainosvalikoimaansa Shopping-kampanjat ja Shopping-mainokset nimenomaan kauppojen hakusanamainonnan välineeksi. Shopping-mainosten tarkoituksena on antaa tuotteesta kattavat tiedot jo ennen kuin potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta. Tuotteen kuva, nimi ja hinta näkyvät mainoksessa ja eri myymälöiden tarjontaa on helppo vertailla. Shopping-mainokset tuovat verkkokauppaan väkeä, joka on valmis tekemään ostopäätöksen.

Hyvät sisällöt verkkokaupassa parantavat myös hakusanamainosten toimintaa. Kun haun tekijä klikkaa hakuansa vastaavaa mainosta, löytää tarpeeseensa relevanttia sisältöä eikä siis heti palaa takaisin hakukoneen tulossivulle, hakukone päättelee, että tämä mainos oli hyvä hakutulos. Kun tällaisia signaaleita tulee paljon, mainos saattaa nousta parempaan sijaintiin hakutulossivulla, kun vastaavia hakuja jatkossa tehdään.

Verkkokaupan hakukoneoptimoidut ja myyntiä edistävät sisällöt

Verkkokaupan markkinointi edellyttää hyvin suunniteltuja sisältöjä, joissa lähtökohtana on sekä hakukoneoptimointi että myynnin edistäminen. Nettikaupan sisällöt toimivat hyvin hakukoneiden suuntaan, kun niiden sisältö on mietitty avainsanatutkimuksen perusteella ja tuovat potentiaalisia asiakkaita selaamaan kaupan tuotevalikoimaa. Kun potentiaaliset asiakkaat on saatu “kynnyksen yli”, verkkokaupan sisältöjen pitää vakuuttaa heidät aina alkutervehdyksestä kassalle asti. Käydään tässä läpi muutama tärkeä verkkokaupan sisältöelementti.

Tuotekuvauksen teksti

Ensimmäinen tuotekohtainen sisältö verkkokaupassa on tuotteesta kertova teksti. Asiakas arvostaa sitä, että hän löytää tuotteesta riittävästi informaatiota. Asiakasta kiinnostaa varmasti tuotteen ominaisuudet ja eri vaihtoehdot, kuten värit, koot ja mitat sekä tuotteen käyttötavat ja toiminnot. Monen tuotteen kohdalla myös ekologisuus, kestävyys ja muut tämän tyyppiset tiedot ovat tärkeitä.

Jos verkkokauppasi toimii tuotteiden jälleenmyyjänä ja tuotteiden valmistaja on toimittanut sinulle tuotekuvaustekstit, olisi helppo vain käyttää valmiita tekstejä omassakin verkkokaupassa. Tämä ei kuitenkaan kannata, sillä hakukoneet arvostavat uniikkia tekstisisältöä. Jos täsmälleen sama teksti löytyy useammalta verkkosivulta, se saattaa vaikuttaa sijoituksen heikentymiseen hakutuloksissa. Omat, yksilölliset tekstit saavat verkkokauppasi erottumaan muista.

Tuotekuvat ja -videot

Kuvat kertovat tuotteesta enemmän kuin tuhat sanaa. Tuotteen mittasuhteet ja yksityiskohdat on helppo tuoda esiin kuvien avulla. Kuvia kannattaa yleensä olla useampia kuin yksi, jolloin asiakas saa hyvän käsityksen tuotteesta. Usein videomateriaalilla saadaan informaatiota vielä syvennettyä. Esimerkiksi erilaiset ohjevideot voivat vakuuttaa asiakkaan siitä, että ostettuaan tuotteen, sitä on helppo käyttää eikä tarvitse jäädä mahdollisten haasteiden kanssa yksin, vaan apua löytyy.

Tilauksen toimitus- ja maksutiedot

Tuotteen toimitukseen liittyvät tiedot ovat myös tärkeitä. Asiakas haluaa tietää yleensä varsin täsmällisesti miten ja milloin hän saa tuotteen käyttöönsä, minkälaisia kustannuksia tuotteen hinnan lisäksi muodostuu, miten tilaus maksetaan, voiko tuotteen halutessaan palauttaa ja niin edelleen. Jos tilauksen toimitus- tai maksutiedot ovat puutteelliset, epäselvät tai niihin jää tulkinnan varaa, asiakas alkaa todennäköisesti epäillä koko verkkokaupan luotettavuutta.

Blogit

Verkkokaupan sisältönä voi olla myös blogiartikkeleita. Ne voivat olla esimerkiksi tuotevertailuja, asiakaskokemuksia, tsekkilistoja, käyttövinkkejä tai jotakin muuta, joka tarjoaa hyödyllistä ja hauskaa luettavaa. Blogitekstien tarkoitus ei ole suoranaisesti myydä vaan ne ovat tärkeitä ostopolun alkuvaiheessa kiinnostuksen herättäjinä sekä vakuuttamassa asiakasta matkan varrella. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta blogiartikkelit ovat mainio työkalu. Kun tärkeän avainsanan ympärille kirjoitetaan pitkä, laadukas ja asiantunteva tekstisisältö, se vaikuttaa yleensä positiivisesti sijoittumiseen hakukoneissa.

Verkkokaupan markkinointi nykyasiakkaille

Nyt, kun ollaan jo täällä asti, voidaan kevyesti taputtaa itseämme selkään! Verkkokauppaan on saatu houkuteltua potentiaalisia asiakkaita ja heidät on vakuutettu tekemään tilaus. Vielä ei kuitenkaan olla selvillä vesillä, vaan maksavista asiakkaista on pidettävä kiinni. Tilauksen jälkeen tapahtuvaan asiakasviestinnän sisältöihin kannattaa panostaa, jotta kertaalleen ostanut asiakas palaa ostoksille uudelleen.

Tilausvahvistus

Tilauksen jälkeen asiakas odottaa tavallisesti saavansa tilausvahvistuksen, jossa on yhteenveto tilauksen sisällöstä sekä vielä kertaalleen faktaa tilauksen toimituksesta ja maksamisesta. Mukana saattaa olla myös ohjeita mahdollista yhteydenottotarvetta varten. Tilausvahvistuksen sisältö voi olla asiallinen ja informatiivinen, mutta tässäkin on erinomainen paikka erottua muista ja laittaa persoonallisuutta peliin.

Uutiskirjeet ja markkinoinnin automaatio

Nykyisen asiakaskunnan aktivointia on kätevä tehdä säännöllisellä uutiskirjemarkkinoinnilla. Markkinoinnin automaatiojärjestelmää kannattaa myös harkita oikea-aikaisen ja kohdennetun asiakasviestinnän toteuttamiseen. Asiakkaat arvostavat sitä, että heidät huomioidaan ja muistetaan myös ostotapahtuman jälkeen. Uutiskirjeissä voidaan esimerkiksi kertoa uusista tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista, mutta pelkästään myyntiin tähtäävä postittelu ei ole aina toimiva vaihtoehto. Asiakkaita voi ilahduttaa myös hyödyllisillä blogiteksteillä, kuten tuotevertailuilla tai vaikka hauskoilla videoilla, mikäli se sopii viestintätyyliisi. Jälleen kerran, erottuminen muista verkkokaupoista on suotavaa! Tärkeintä on se, että kertaalleen vakuutettu asiakas saadaan palaamaan ostoksille ja parhaillaan suosittelemaan nettikauppaasi muillekin.

Apua verkkokaupan sisältöihin ja markkinointiin

Digimoguli on verkkokauppojen ja niiden markkinoinnin ammattilainen. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voimme auttaa sinun verkkokauppaasi menestymään!

  • Jos vasta harkitset verkkokaupan perustamista, olemme mielellämme kumppanisi ja hoidamme verkkokaupan teknisen toteutuksen.
  • Huolellisesti tehty avainsanatutkimus on kullanarvoinen työkalu verkkokaupan markkinoinnissa ja Digimogulin tiimi on mieluusti siinä apuna. Meille on tuttua sekä hakukoneoptimointi että hakusanamainonta.
  • Myyvän tekstin kirjoittamiseen löytyy vinkkejä aiemmasta blogikirjoituksestamme. Tiimistämme löytyy kirjoittamisen ammattilaisia, jotka tarvittaessa tarttuvat näppikseen ja luovat verkkokauppaasi mainiot tekstisisällöt, jotka ovat sekä myyviä että hakukoneoptimoituja.
  • Meiltä saat myös ammattitaidolla tuotetut kuva- ja videomateriaalit tukemaan verkkokauppasi tuotekuvauksia ja markkinointia. Tutustu videotuotannon palvelukokonaisuuteen.
  • Uutiskirjemarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation toteuttamiseen suosittelemme ActiveCampaign -järjestelmää, jonka sertifioitu partneri Suomessa olemme.
  • Markkinoinnin automaation aloitusopas palvelee sinua, kun harkitset automaation käyttöönottoa. Digimogulilta saat apua järjestelmän käyttöön sekä viestinnän sisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.

Ota yhteyttä